perjantai 21. huhtikuuta 2017

Esteitä on, joskus tiellä juoksentelun

Joo joo, tiedän kyllä, ettei otsikko rimmaa. Mutta mulla on joku outo pöpö, joten ei nyt oikein runosuoni pulppua. Tiistaina olo oli tosi nuutunut ja iltapäivällä nousi kuume. Ruokakaan ei oikein maistunut (erittäin harvinaista mulla!) ja olo oli etova. En tiedä, minkä pöpön olin saanut, mutta vasta tänään olo on tuntunut paremmalta.

Jouduin tiistaina jättämään salitreenin väliin, samoin eiliselle suunniteltu juoksulenkki jäi tekemättä. Väliin jääneet liikunnat eivät ole ihmeemmin harmittaneet, vaan huomasin ajattelevani, että hyvä kun pöpö tuli nyt, kun olen muutenkin vähän puolikuntoinen. Outo ajatuskulku. Ikään kuin nyt sairastumalla voisin välttää jonkun tulevaan tiukkaan harjoitusjaksoon osuvan taudin?!

Mulla on vähän taipumusta turhaan angstailuun. Aina, kun olen noudattanut jotain hiukan tiukempaa juoksuohjelmaa, eli treenannut johonkin tapahtumaan, niin sairastuminen on tuntunut isolta ja ikävältä jutulta. Vaikka kyseessä olisi ollut vain viikon kestävä pikkuflunssa, mulla on ollut fiilis, että kehitys ottaa tauon aikana hurjasti takapakkia ja koko tavoite kariutuu. Pakko myöntää, että polvi- ja selkävaivojen myötä olen saanut vähän perspektiiviä. Pidemmällä tähtäimellä yhden viikon väliin jääneet treenit tai yksittäisen kisan jääminen kesken eivät lopulta merkkaa mitään. Tavoitteena on kuitenkin olla kunnossa kaiken ikää. Allekirjoittaneen on se vaan välillä vaikea muistaa.


Loppusyksystä 2015, maratonin jälkeen, mun peruskunto oli varmaan paras koskaan. 20 kilsan pitkikset meni ihan rutiinilla. Viime keväänä nopeustreenitkin maistuivat tavallista paremmilta, mutta sitten tuli polvivaiva ja sen jälkeen syksyllä selkävaiva. Siitä on reippaasti yli puoli vuotta, kun viimeksi juoksin kympin. Ja kymppiä pidemmän matkan juoksin edellisen kerran viime kesän puolimaratonilla. Nyt elättelen varovaisia toiveita, että pystyisin vielä huhtikuun aikana hölkkäämään kympin, eikä selkä/polvi ottaisi siitä nokkiinsa. Tiedän jo nyt, että on turha haaveilla ennätysajoista kesän puolikkaalla, tai siitä, että olisin tänä vuonna maratonkunnossa. En uskalla laittaa vuodelle oikein muita tavoitteita kuin saada itseni vammattomaan kuntoon.

Mun juoksuhistoriassa ei ole yhtään virallista DNS tai DNF -merkintää. Joskus olen niitäkin funtsinut, että tulevat varmaan jossain vaiheessa vastaan. Tämä kulunut (lähes) vuosi on kuitenkin ollut tavallaan yhtä deeännää toisensa perään, kun olen ensin joutunut luopumaan jo asetettujen tavoitteiden tavoittelusta, ja sitten luopumaan tulevien tavoitteiden asettamisesta.

Siksi olenkin alkanut miettiä tavoitteita jo pidemmällä tähtäimellä. Kuulostaa jo ihan mahdolliselta, että 2 tuntia menisi puolimaratonilla rikki taas sitten, kun olen siirtynyt nelikymppisten sarjaan. Samassa sarjassa voisin juosta seuraavan maratoninkin. Siinä olisi vielä kokonaiset viisi vuotta aikaa saavuttaa tavoitteet, joten tuskin haaveet kaatuvat yhteen flunssaan tai rasitusvammaan. Jos lähitulevaisuus on vielä epävarma tai vaikuttaa hankalalta, niin pitää katsoa pidemmälle. Kuitenkin aina eteenpäin.

tiistai 18. huhtikuuta 2017

Patikkaretki Aurajoen varrella - Retkihaaste 2017

Bongasin retkeilyhaasteen jo alkuvuodesta Jonnan blogista, mutta päätin tarttua haasteeseen vasta tämän Marikan postauksen myötä. Tajusin, että saan Kolin reissulla monta kohtaa haasteesta ruksittua, joten miksipä en lähtisi mukaan.

Elina Kynsijärven ja Henni Mustakorven ideoima Retkihaaste 2017 innoittaa lähtemään retkelle. Haasteen Facebook-sivu löytyy täältä. "Tervetuloa tutustumaan retkihaasteeseen 2017. Olemme kirjanneet vuodelle 52 retkihaastetta, joita on helppo soveltaa olit sitten retkeilyssä kokenut konkari tai luontoharrastuksesta hiljattain innostunut vasta-alkaja."

Tavoitteenani on saada vuoden aikana listalta parikymmentä kohtaa retkeiltyä, ehkä jopa puolet, jos oikein innostun. Postauksen lopusta löytyy tuo listaus 52 retkihaasteesta. Niistä tuli pääsiäisenä rastittua muutama, kun patikoimme miehen kanssa Aurajoen vartta yläjuoksulle. Ohitimme kuohuvan ja paikoin vielä jäähileisen Halistenkosken ja jatkoimme Virnamäen muinaismuistoalueelle ja poluille. Etsimme tuulensuojaisen paikan jokinäkymillä ja istuskelimme siinä tovin nauttien kahvia. Välillä aurinko pilkisteli pilvien lomasta, ja seuraavassa hetkessä taivaalta tipahtelikin pari lumihiutaletta. Oli mukava pikku retki!


52 retkihaastetta vuodelle 2017:
1. Retki lähimetsään.
2. Retki kansallispuistoon.
3. Retki luontokohteeseen, jossa et ole aikaisemmin käynyt.
4. Retki luontokohteeseen, jossa on luola.
5. Retki luontokohteeseen, jossa on pitkospuut.
6. Retki luontokohteeseen, jossa on suo.
7. Retki luonnonsuojelualueelle.
8. Retki luontokohteeseen, jossa on jääseinämä tai jäämuodostelmia.
9. Retki kohteeseen, jossa on kalliomaalaus.
10. Retki saareen.
11. Sieni-/marjaretki.
12. Retki lintutornille.
13. Vietä yö ulkona -retki.
14. Lintubongausretki.
15. Retki luontokohteeseen, jota ystävä suositteli.
16. Retki luontokohteeseen, jota suositeltiin sosiaalisessa mediassa.
17. Retki luontokohteeseen, josta luit lehdestä tai kirjasta.
18. Retki metsään, jossa olet käynyt lapsena.
19. Retki luontopolulle, jonka nimi on kaunis.
20. Retki kodalle tai nuotiopaikalla, jossa syöt lämpimän ruoan.
21. Retki luontokohteeseen, jossa on koski.
22. Kuppi kuumaa kuksasta -retki.
23. Retki luontokohteeseen, jossa olet jo pitkään halunnut käydä.
24. Retki niitylle bongaamaan perhosia.
25. Jälkiä lumessa -retki.
26. Retki vesillä.
27. Retki luontokohteeseen, jossa on vanha puu.
28. Kotipaikkakuntaasi liittyvä luontokohde.
29. Päiväretki luontoon.
30. Luontoretki, jossa patikoit yli 10 km.
31. Luontoretki samaan kohteeseensa neljänä eri vuodenaikana.
32. Retki omaan suosikkiluontokohteeseen
33. Retki luontokohteeseen, jonka teet yksin.
34. Retki luontokohteeseen, kun arki tuntuu raskaalta.
35. Retki luontokohteeseen, jossa on metsälampi.
36. Retki geokätkölle.
37. Retki auringonnousun aikaan.
38. Retki perinnemaisemissa.
39. Retki, jonka aikana opettelet tunnistamaan kasveja.
40. Retki luontokohteeseen, joka on vähintään 120 metriä merenpinnan yläpuolella.
41. Retki luontokohteeseen, jossa ylität sillan.
42. Retki luontokohteeseen, jonka nimessä on eläin.
43. Ruskaretki
44. Retki jäälle.
45. Kerää luonnossa olevat roskat -retki
46. Retki luontokohteeseen, jossa pysähdyt aistimaan luontoa.
47. Retki, jolla havainnoit keväänmerkkejä.
48. Retki sateella.
49. Retki luontokohteeseen, jossa haastat itsesi.
50. Retki luontokohteeseen, johon yhdistät lempiharrastuksesi.
51. Luontoretki keskellä kaupunkia.
52. Luontoretki teemapäivänä.

lauantai 15. huhtikuuta 2017

Downshiftausta tai jotain

Viime vuonna kesälomalla sain ajatuksen puolivuotisesta nelipäiväisestä työviikosta, ja laitoinkin tuulemaan heti syksyn aluksi. Hiukan jänskätti, kun tuossa vaiheessa olin ollut nykyisessä työssä alle vuoden, että miten suunnitelmiin suhtauduttaisiin. Pomo oli kuitenkin tosi ihana ja sitä mieltä, että osa-aikaisuus kyllä järjestyy. Niinpä olenkin ollut nyt vuoden alusta töissä vain maanantaista torstaihin, ja nelipäiväinen työviikko jatkuu aina juhannukseen asti.


Mulla oli kaksi syytä ryhtyä tähän. Ensimmäinen oli se, että yksin asuvalla leski-isälläni todettiin pari vuotta sitten muistihäiriö, ja halusin käydä isän luona useammin ja olla siellä paremmin hyödyksi. Mun molemmat siskot asuvat lähempänä, ja varsinkin toinen siskoistani käy isän luona todella usein. Itsekin kävin siellä jo ennen tätä osa-aikaisuutta kyllä lähes joka toinen viikonloppu, mutta tunsin usein olevani työviikon jäljiltä niin puhki, etten oikein jaksanut puuhailla siellä mitään. Nyt olen viettänyt joka toisen viikonlopun isän luona ja vähintään siivonnut tai laittanut ruokaa siellä, ja silti olen päässyt myös hiukan relaamaan lapsuudenkodissani.

Toinen syy osa-aikaisuuteen oli epämääräisempi. Mulla on jo pidempään ollut sellainen fiilis, että haluan karsia elämästäni pois turhia asioita ja keskittyä olennaiseen ja kivaan tekemiseen. En ole koskaan ollut mikään kerskakuluttaja, mutta viime vuosina olen enenevässä määrin kiinnittänyt huomiota siihen, etten kantaisi kotiin mitään tarpeetonta. Noin viisi vuotta sitten myös raivasin entisestä asunnostani vuosikausia nurkissa hautomiani turhia tavaroita, mm. pinoittain vanhoja aikakauslehtiä ja sekalaista krääsää, jota olin saanut lahjaksi tms. Haluaisin elämäni ja elinympäristöni olevan selkeä ja siisti, ja että kaikki tavarani olisivat oikeasti tarpeellisia ja minua miellyttäviä. Haluaisin, että jaksaisin harrastaa sitä, mistä oikeasti tykkään, ja turhat velvollisuudet ja epämääräinen mitään-tekemättömyys jäisivät elämästä pois. Jotenkin tämä pyrkimys on kuitenkin jäänyt kaiken elämän hektisyyden alle. Vaikka nykyinen vakiduuni onkin todella antoisa ja paras työ, missä olen ollut, olen joutunut huomaamaan, että ensimmäinen vuosi uudessa työssä oli myös hyvin kuormittava. Olen ehkä turhankin tunnollinen enkä osaa sulkea työasioita pois mielestäni vapaallakaan. Usein (aivan liian usein) joudun esimerkiksi illalla sängyssä maatessani lähettämään itselleni sähköpostia, jotta saan mielessä pyörivän työasia-todo-listan vaikenemaan. Halusin siis myös olla vähemmän töissä, jotta pystyisin paremmin keskittymään olennaiseen.


Kevät on mennyt todella nopeasti, ja minua surettaa jo nyt, että osa-aikaisuuden loppu on lähempänä kuin sen alku. Minulla oli alun perin paljon suunnitelmia vapaille perjantaipäiville, mutta olen toteuttanut niitä vähän vaihtelevasti. Erityisesti Turussa viettämiini vapaapäiviin olin ehkä ladannut vähän liikaakin odotuksia. Suunnittelin siivoavani kaappeja, vieväni tavaroita kirppikselle ja juoksevani kuin pieni orava. No, vaivojen vuoksi treenisuunnitelmat eivät ole samalla lailla toteutuneet, mutta tuossa maaliskuussa heräsin myös miettimään, että olivatko suunnitelmani turhan kunnianhimoisia muutenkin. Aloinko suorittaa tätä lisääntynyttä vapaa-aikaa, ja tuliko siitä sitten stressiä? Olen kyllä siivonnut ja pidin kirppispöytääkin kahden viikon ajan. Miksi minulla sitten on vähän sellainen olo, etten ole saanut tarpeeksi aikaiseksi?


Perjantai-vapaat ovat olleet ihania, ja parhaimmilla olen todella pystynyt pysähtymään hetkeen ja tekemään niitä asioita, joihin muuten ei tunnu jäävän aikaa tai energiaa. Huhtikuu oli mulla viime vuonna aika kiireinen, ja sama juttu näyttäisi olevan tänäkin vuonna. 80 prosentin työaika ei tällä hetkellä oikein riitä. Pääsiäinen tulikin nyt todella hyvään saumaan, kun tuntuu, että pystyin vapaalla taas keskittymään siihen, mikä on oikeasti tärkeää ja mukavaa. Olen ollut torstai-illasta asti isän luona, ja huomenna aamulla palaan Turkuun viettämään loppuja pääsiäispäiviä miehen kanssa. Olen käynyt lenkillä kirkkaassa kevätauringossa ja sankassa lumisateessa, taisivatpa molemmat sääilmiöt olla jopa samalla lenkilläkin... Olen vetänyt suklaamunaöverit ja katsonut Areenasta Skam-maratonia. Olen yrittänyt saada unta, kun hoitokissa on halunnut käyttää minua patjana, ja olen rapsutellut kissaa kyllästymiseen asti (kissan, minä kyllä jaksaisin). Olen jättänyt kaikki velvollisuudet ja vain ollut, ihan kunnolla leppoistellut. Se on ollut todella rentouttavaa.

Mitenkäs sinun pääsiäisesi on mennyt? Nautitko leppoisasti vapaista tekemättä mitään vai onko toiminnantäyteinen loma enemmän omaan mieleen? Ajatuksia downshiftaamisesta?

keskiviikko 5. huhtikuuta 2017

Kinesioteippaus: kokeiluja ja kokemuksia

Polvi- ja selkäongelmien myötä olen kokeillut vähän kaikkea keksittävissä olevia helppoja keinoja lievittää vaivoja. Heti polvivaivan ilmaannuttua viime kesänä eräs ystäväni vinkkasi, että kinesioteippauksesta voisi olla apua, ja kertoi itse teippailleensa kirjastosta lainattujen kirjojen ohjeilla. Lainasinkin samantien kaikki Turusta saatavana olevat kirjat ja tutustuin teippaukseen myös Youtube-videoiden avulla. Myöhemmin syksyllä pääsin vielä työterveydessä kuntohoitajalle, joka teki pariin otteeseen teippauksia ja opetti myös tekemään niitä itse.

Tarkoituksenani ei ole kertoa teippauksen periaatteista ja tekniikoista, koska en ole mikään asiantuntija. Sen sijaan haluan vinkata, että jos kinesioteippaus kiinnostaa, niin lisätietoa löytyy ja itse voi kokeilla. Postauksesta näytti tulevan ihan megalomaaninen, joten jaoin sen kahteen osaan. Tässä ekassa osassa kerron, mistä etsin vinkkejä teippaukseen ja löysin teippejä. Kakkososassa on sitten kokemuksiani itse teippaamisesta ja sen vaikutuksista.

Kinesioteippausta käytetään yleisimmin lievittämään kipua, ohjaamaan liikettä tai kohentamaan asentovirheitä. Kinesioteippaus on tuntunut helpolta ja turvalliselta keinolta hakea lisää tukea kipeytyneille nivelille ja helpottaa kipuja. Mielestäni siitä on ollut myös apua, mutta kyse saattaa osin olla myös lumevaikutuksesta. Kun n on yksi, on vaikea sanoa, missä määrin teippaus vaikuttaa oikeasti.


Lukemistani kirjoista hyödyllisimmäksi osoittautui englanninkielinen teos Kinesiology taping : The essential step-by-step guide : Taping for sports, fitness & daily life 160 conditions & ailments (Langendoen, John 2014). Kirjan alussa kerrottiin yleisesti teippauksesta, sen hyödyistä, käyttötarkoituksesta ja tekniikasta. Kirjassa oli yksinkertaisesti ja seikkaperäisesti selitetty paljon teippauksia päästä varpaisiin, ja olen teipannut sen ohjeilla niin nilkkaa kuin pakaraakin. Muista tutustumistani teoksista ainakin Tom Kålan Kinesioteippaus oli aivan liian vaikea, tai itsellä tuotti ainakin vaikeuksia ymmärtää ohjetta "Aloita teippaus tuberositas tibiaen päältä Y teipillä ja vie teipin haarakkeet patellan mediaali ja lateraalireunaa pitkin patellan yläpuolelle..." Vaati melkoista tankkausta ensinnäkin tajuta, mihin vaivaan mikäkin teippaus oli tarkoitettu, saati sitten, että olisi osannut teipata oikein sanallisten ohjeiden perusteella.

Kirjat ovat hyviä teippausten perusteiden opiskeluun, mutta läheskään kaikkia mahdollisia teippauksia ei noista opuksista löydy. Itse olen löytänyt toimivia ohjevideoita youtubesta, mutta välillä on vaikea keksiä oikeita englanninkielisiä hakutermejä. Kunhan hallitsee perusteet, kuvallisten ohjeiden perusteella on mielestäni helppoa teipata. Kun kuntohoitaja näytti minulle teippauksia, ne olivat sellaisia, mitä olin jo itsekin kokeillut.


Ostin ensimmäisen teippirullani kalliilla hinnalla Intersportista, ja kyllähän tuo teippi (Mueller) oli varmaan pysyvyydeltään paras. Olen kuitenkin testannut myös Cittarissa vastaan tulleita tarjousteippejä sekä Lidlin Sensiplast-teippiä. Lidlin teippi oli hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras. Vaikka se ei ole yhtä kestävää tai pysyvää kuin kalliimmat teipit, se ajaa kuitenkin mainiosti asiansa todella huokeaan hintaan. Lisäksi tuon kalleimman, Mueller-teipin liima oli sen verran tujua, että herkemmillä ihoalueilla se ärsytti. Jos teippejä ei pidä pitkään, ei liiman pitävyys ole niin olennaista.

Inspiroiduin kynäilemään tätä postausta juuri nyt, kun huomasin, että Lidliin on taas tulossa myyntiin noita kinesioteippejä. Itse ajattelin huomenna käydä Lidlissä taas teippiostoksilla. Postauksen toisessa osassa kerron sitten enemmän omista kokeiluistani ja hyviksi havaituista teippauksista, stay tuned! :)

perjantai 31. maaliskuuta 2017

Maaliskuun matalalentoa

Maaliskuun juoksusuunnitelmat menivät aika lahjakkaasti vihkoon, kun polvi kipuili suunnilleen koko kuun ja muutenkin oli hiukan nuutumusta ilmassa. Tällä Turussa ilma on ajoittain ollut sakeana katupölystä, ja varmaan tuo aiheutti minullekin tukkoista oloa. Ehkä jonkinlaista kevätväsymystäkin oli ilmassa, ja tietysti vaivat, no, vaivaavat. Vaikka polvikipu ei mikään järjetön olekaan, se vie kuitenkin mielen matalaksi, kun hölkätessä ajatukset ovat suunnilleen koko ajan siinä kivussa ja ikävissä asioissa. Juoksun suhteen tuli siis takapakkia, ja juoksin vain 10 lenkkiä, joista pisimmät hölkät olivat nelikilometrisiä. Yhteensä kilometrejä kertyi 37, eli valitettavasti tässä kuussa tuli selvää takapakkia juoksun suhteen.

Juoksulenkeillä tässä kuussa parasta olivat aurinkoiset päivät, jotka sulattivat lumen ja toivat valoa katupölyn harmaannuttamaan maisemaan. Aurinkoisella säällä on aina muhun mieltä piristävä vaikutus, ja lumen ja jään vaihtuminen märkään, mutta sulaan maahan oli sekin kivaa. Tuuliset kelit sitä vastoin eivät oikein napanneet, eikä tässä kuussa vielä tullut sellaista kunnon kevätfiilistä.


Salilla kävin maaliskuussa kahdeksan kertaa. Pidin kuun puolivälissä viikon tauonkin tukkoisuuden takia, joten olen tosi tyytyväinen treenien määrään. Tämä alkuvuoden ”salikausi” on ollut mulla tehokkain koskaan. Olen yrittänyt kuntouttaa itseäni ja vahvistaa polven ja selän tukilihaksia. Jos olen siinä samalla saanut hiukan lihasta ja voimaa, niin hyvä. Kahdesti viikossa tehtävä salitreeni on kuitenkin vienyt myös melkoisen osan viikon liikunta-ajasta, ja suunnitelmissa on huhtikuussa käydä salilla vain kerta viikkoon.

Toivon todella, että pääsisin vähitellen rakentamaan kestävyyskuntoakin. Kahden kuukauden päästä pitäisi olla Kolilla kipuamassa vaaroja ylös alas, joten kunto pitää nyt saada nousuun ja nopsaan. Siitä sitten kuukauden päästä olisi Paavo Nurmen puolikas, joka sekään ei mene läpi näillä 4 kilometrin treenilenkeillä. Huhtikuu on toivoa täynnä, vai miten se meni :)